Role of Quality Education in Sustainable Development Goals: Opportunities and Challenges in the Context of Rural Environment
सतत विकास लक्ष्य में गुणवत्तापूर्ण शिक्षा की भूमिका : ग्रामीण परिवेश के संदर्भ में अवसर एवं चुनौतियाँ
DOI:
https://doi.org/10.31305/rrjss.2025.v05.n01.035Keywords:
Innovation, Quality, Environmental Protection, Standards, Inclusion, Sustainable Development, EnvironmentAbstract
Sustainable development refers to a form of progress that allows future generations to meet their needs without compromising their own. Since a large part of India’s population still lives in villages, it is important for individuals to develop a new understanding that integrates social and economic inclusion with environmental protection. To achieve this, access to quality education for all is essential. This paper discusses the reach and relevance of education in rural settings, examining both its positive and negative impacts on the future. The study employs qualitative research methods and a descriptive writing approach. Both primary and secondary sources, including journals and magazines, have been used to maintain the quality and depth of the research paper.
Abstract in Hindi Language: सतत विकास अर्थात ऐसा विकास जिसमे आने वाली पीढ़ियाँ अपने आवश्यकता की पूर्ति अपने जरूरतों से बिना समझौता किये कर सके। चूकि भारत की अधिकांश जनसंख्या अभी भी गावों मे ही निवास करती है। इसी कारण सामाजिक और आर्थिक समावेशन के साथ पर्यावरण संरक्षण की भी व्यक्ति को नवीन समझ होनी जरुरी है। जिस हेतु सभी के पास गुणवत्ता परक शिक्षा की प्राप्ति होना आवश्यक है, लेख में ग्रामीण परिवेश हेतु शिक्षा की पहुँच व उनके मानक अनुरूप उपयोगिता के साथ इसके भविष्य में पड़ने वाले सकारात्मक व नकारात्मक प्रभावों को लेखबद्ध किया गया है। प्रस्तुत लेख में गुणात्मक शोध प्रविधि व वर्णनात्मक लेखन विधि का रूपण विस्तृत किया गया। इस हेतु प्राथमिक व द्वितीयक स्रोतों के साथ पत्र-पत्रिका का भी उपयोग किया गया हैं, ताकि शोध पत्र लेखन की उत्कृष्टता बनी रही।
Keywords: नवीन, गुणवत्ता, पर्यावरण संरक्षण, मानक, समावेशन, सतत विकास, परिवेश
References
WCED, (1987), Development, ‘Our common future’ Delhi, India Oxford University Press.
UNCED. (1992). Agenda 21. Retrieved. From https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf
WCED, (1987), Development, ‘Our common future’ Delhi, India Oxford University Press.
असर(ASER) रिपोर्ट ग्रामीण, 2023
Vedhathiri, Thanikachalam (January 2020), "Critical Sasessment of Draft Indian National Education Policy 2019 with Respect to National Institutes of Technical Teachers Training and Research", Journal of Engineering Education DOI: https://doi.org/10.16920/jeet/2020/v33i0/150069
Puri, Natsaha (30 August 2019). A Review of the National Education Policy of the Government of India - The Need for Data and Dynamism in the 21st Century. SSRN. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3472247
असर(ASER) रिपोर्ट ग्रामीण, 2023
पाण्डेय,हरेश(2007): भारत में उच्च शिक्षा के क्षेत्र में स्ववित्त पोषित पाठ्यक्रम का विकास, परिप्रेक्ष्य, शैक्षिक योजना एवं प्रशासन, वर्ष 14 अंक-1, अप्रैल 2007, राष्ट्रीय शैक्षिक योजना और प्रशासन संस्थान; नई दिल्ली
एनसीआरटी,‘नेशनल कर्रीकुलम फ्रेमवर्क-2005’